sila click

Monday, January 31, 2011

Resipi Keropok Lekor



Hm, Sepatutnye semalam saya masukkan resipi ni..tapi cam tiada kelapangan jek semalam..So, arini la saya update.. Resipi asal saya amek dari blok noreen..Terima kaseh yer tuan nyer resipi..Tapi saya adjust skit2 konon nak lebihkan rasa ikan..Kalo kalian nak resipi asal, silalah ke my home cooking blog.. Untuk versi kami budak baru blajar ni, bahan-bahannya-

  • 1 kilo ikan basong(sardin)-tapi masa pegi pasar kelmarin takde lak ikan basong.yang ada ikan Tulai..bahasa sabah la tu..kalo mak saya panggil ikan pelaling kot..rupa die ala2 anak ikan kembong..sebab nak sangat buat keropok lekor,saya bedal je la ikan ni, sekilo RM6..dapatla dalam 16 ekor..  
  •  Tepung ubi - Resipi asal dalam 500g kot..tapi saya bancuh je skit2 sampai da boley gentel,saya stop..so, lebih kurang 300g je..
  • Garam secukup rasa
  • Aji naik Motor penambah perisa..(Ajinomoto)
  • minyak utk meng-gentel 
Cara2 nya:
  • bersihkan ikan..siat kulit dari kepala sampai ekor.. Pastu buang tulang ikan tuh,tinggalkan isi aje..
  • blend isi ikan tu..ikut citarasa masing2, nak hancur habis atau kasar sikit..tambah sikit air kalau ketat sangat nak blend..tapi jangan banyak sangat air..

  •  gaulkan isi ikan dengan garam dan ajinomoto
Hee..saje nak interframe dalam blog sendiri
  • uli dengan tepung..tambah tepung sedikit2 sampai boleh gentel.. Nak senang gentel, sapu tangan dengan minyak, pastu gentel lah ia..
Versi baru blaja meng-gentel dalam bekas kuning tu..siap putus2..

Yang ni nampak cantek skitla saya gentel..

Pastu boleyla terus digoreng untuk merasai nikmat keropok lekor yang ori, orang cakap Ganu style..huuu..kalo nak simpan lama, kalian rebuskan dulu keropok ni, baru simpan dalam petiais.





Ni yang baru goreng malam tadi..Saya malas nak buat sos, gune sos cili maggi je..hikhik.. 


*Memang berbaloi2 buat sendiri sebab dapat kuantiti yang banyak n kualiti ikut citarasa sendiri..Kalo nak dapat lagi banyak, lebihkan tepung jer..huuu.. Selamat mencuba..
 

No comments:

Post a Comment