sila click

Monday, January 24, 2011

Cloth Diaper..

Kali ni Nak kongsi Pengalaman dan Cerita pasal Cloth Diaper(CD) lak..Bagi yang belum familiar ngan CD ni, CD ialah lampin moden yang boleh dibasuh..Eh,tapi ia bukan seperti napkin biasa yang 4segi tu..yg tu pun consider kategori CD gak..Tapi napkin biasa tu lebih leceh utk digunakan dan dibasuh..Serapannya juga kurang berbanding CD yang moden nih..Cara nak pakai, sama jer cam pakai dispose diaper,n boley gak pakai sarung ala2 cam seluar je..



Nasihat utk mereka yang baru nak cuba CD ni pula,wat research dulu..jangan terus beli n pakai, coz takut kalian jadi cam saya mase mula2 berjinak ngan CD ni..Akibatnya nyaris2 semua sepuloh CD yang dibeli dgan harga RM20 setiap satu tu rosak..
Puncanya, saya tak wat research lgsung..Beli terus je pakai..pastu bocor,membebel2..Da basuh pun bocor,membebel2 lagi..Dastudy baru tau, kena wat pre-wash and takley pakai sabun yang berpewangi ataubpeluntur..Saya lak gi basuh cam basuh napkin tu,guna sabun mandi yang jenis buku tu..hm,segala wax pun bermastautin la pada fleece tu..
Kemudian mulalah rasa give-up..before sempat saya buang CD tu,my SIL bagi link blog utk merepair CD2 yang da hidup segan mati takmau tu..Abg Shafik pun ada wat research gak..baru tau, boley try strip-off wax..kami pon mencoba lagi..
Alhamdulillah, masih boleh di repair..huu,kalo tak melayang RM200 camtu jer..Maka tersedar n terhantukla kepala sendiri..Agama kita sendiri da ajar kita, jangan buat sesuatu tanpa ilmu..Maka, apa2 yang ingin kita lakukan, kena la study dulu.. 
So, bagi yang baru nak mencuba, ingat 2 perkara penting ni n pegi study dulu
  1. PRE-WASH
  2. STRIP-OFF
Pastu baru kalian boley try n rasai kebahagiaan menggunakan CD..
Memang rasa puas guna CD coz menjimatkan..yang paling utama, kulit MyDear da tak de ruam lampin..Selain tu, dapatlah kita menyumbangkan jasa kepada alam sekitar..
Pastu rasa seronok tgok MyDear pakai, sebab ada macam2 warna..
Sekarang ngah plan nak tambah koleksi..kalo dapat yang gambo2 tu lagi best..cute2 jer semuanya..Pastu siap ada yang ala2 denim..So smart.. Setakat ni MyDear cume ada CD yang plain jer..



Cambest je kan dapat padan2 kan ngan baju Dear..hee..
 Jom Kita Layaaann beberapa CD yang chomel2 ada di pasaran..Gambo2 kat bawah ni semua saya google je..Antara yang menjadi impian saya utk MyDear..



Bayangkan Dear pakai yang ni..fullamak..




Chomel kan.. Tapi yang paling menjadi idaman ialah yang kat bawah ni..

Denim CD

Imagine la plak Dear yang posing camnih..fuhhh..jatuh cinta... 



2 comments:

  1. intersting!!
    nak tanya lebih2...umphhh...xde anak lagi..hehe :D
    anyway..ade ke jual kat semenanjung? tak pernah nampak pun?

    ReplyDelete
  2. ada..memang banyak kat smenanjung..kat sbah mahal..tapi skrg CD ni lebih byk guna jualan internet..lebih murah drpd di pasaraya..aritu pun abah dear order dari tenet..lagi byk beli,lebih murah harga per pcs..huuu

    ReplyDelete