sila click

Friday, January 28, 2011

Kuih Lapis Ceria..

Menu Kaseh Dan Sayang harini ialah Kuih Lapis Ceria..Kenapa Ceria??hiii..nanti kalian akan tahu..

Hari ni Abg Shafik duty,24hrs kat kapal..So, ada can la nak wat ala2 surprise gitu..Actually, niat di hati nak wat time anny haritu..Tapi time tu cam tak sempat jer..So,wat je la surprise tanpa pape celebration..huuu..

Recipe ni saya mintak ngan kakak saya yang lebih glamor dengan panggilan Umi..Sebab anak2 die panggil umi..pastu semua anak sedara yang lain pun lebih mesra panggil die umi..Masa kat Gelanggi aritu umi ada wat kuih ni..sedap!! Saya pun teringin la nak cube..Terima kaseh umi..

Jom kita Cube..

Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
setengah cawan gula (saya kurangkan gula sebab memang tak suka manis)
4 cawan santan sederhana pekat
secubit garam (secukup rasa)
Pewarna merah dan hijau..(kalo nak lagi ceria tmbah kuning)

Panaskan pengukus.. 
Sebatikan tpung gandum,tpung jagung , gula dan garam
Kalo guna santan kotak atau tin,bancuh dulu sampai sederhana pekat..untuk satu tin santan tu,saya larutkan dengan 3 cawan air..dapatla lebih kurang 4 cawan..
Campurkan tepung dan santan, blend utk elakkan berketul..
Kan berketul tu..

Tapi saya tak dapat nak blend coz MyDear tido tapi cam tak lena..Takut lak dear terjaga..So,saya amek masa sikitla,kacau sampai yakin tiada ketulan..hikhik..
Kira tak berketul la da ni..

Bahagikan kepada 3 bahagian, 1bhgn warna putih,1 bhgn warna merah dan 1 bhgn warna hijau..Biar bhgn putih tu lebih banyak drpd yang lain..Untuk mendapatkan title CERIA, letak banyak sikit pewarna,biar pekat gitu..

Mulakan operasi mengukus.Dimulai dengan putih,diakhiri dengan putih..Biarkan lapisan keras dahulu(lebih kurang 3minit utk setiap satu lapisan) barulah dimasukkan lapisan warna seterusnya..Selangi tiap warna dengan warna putih..Pastikan kalian gunakan sukatan yang sama utk setiap lapisan..Barulah sekata tebal lapisan nanti..Lagi satu pesanan penaja; lap penutup pengukus setiapkali kalian buka utk elakkan air jatuh lalu mencacatkan keCERIAan kuih lapis ini..


Sedia utk dihidang..hee,saya da cukai dulu beberapa keping sebelum sang suami pulang..Sedap..Sama cam yang umi buat..hehe, da nama pun ikut resipi umi..Selebihnya, saya letak dalam petiais dulu,esok pagi baru panaskan untuk dihidangkan pada sang suami..huuu...

No comments:

Post a Comment