sila click

Thursday, September 15, 2011

Cara siang ikan pari

hahah..
sebelum nak story panjang lebar, saya nak gelak dulu..
sebabnya ikan pari yang muHubby bawak balik arini bukanla besar sangat pun..
tapi menggelabah punya pasal,
abis sume org saya call..
(takde la semua org pon)
mula2 saya call mama(my Mother in Law)
tapi takde org pickup phone..
sya tak terus call mymom coz tak penah lak nampak mak siang ikan pari..
kalo mama ni saya perasan macam2 ikan yang saya tak kenal pon ada..
tapi sebab tak dapat call mama saya pon call la mak
ape punye anak la, saya salah wat tanggapan kat mak sndri..
ampon mak..
mula2 call sya minta tlong ngan mak,suruh mak datang sini (KK) tlong saya
saje nak kasi gempak kat mak la konon..
mak tye knapa?
bila sya cakap saya tak reti siang ikan pari, mak cakap..
"la, bukan susah pon..ikan pari senang je.."
terkejut gak sya..
tu la, pandang rendah kat mak lagi..
daulat sungguh
 sya pon ikutla macam yang mak ajar..
ya Tuhan..
memang lebih mudah dari siang ikan kerapu..
saya suka mkan ikan kerapu tapi tiap kali nak siang mesti saya rase nak marah ngan ikan tu..
sebabnye tiap kali siang ikan kerapu mesti abis jari n tangan luke2 tercucuk segala macam benda yg tajam2 kat ikan tu..
ok,cukup..berbalik pada tajuk utama..
seperti yang mak bgtau, saya pon mula la menyiang ikan pari tersebut

1. Terlangkupkan ikan pari tersebut..biar nampak tulang belakangnye..

2. gunakan pisau yang tajam, potong (dengan jarak kira2 satu inci dari tulang belakang) dari ujung atas kepala sampai bawah..buat kiri kanan..

3. Buang bhgian tengah yang bertulang n beserta ngan segala isi perut n berbagai tu, amek bahagian kiri n kanan ikan sahaja..

4. bersihkan dengan air asam jawa..

pastu masak la sesuke ati korang..
saya penah dengar org cakap pasal ikan pari berbau hancing..
tak penah lagi saya jumpa tapi dari kajian yang saya buat, bukan cara kita siang ikan tu puncanya..
ia mgkin bergantung pada "kitaran" ikan itu atau pengendalian orang yang menaikkan ikan tu ke darat..
tapi saya tak pastila kesahihannya..
ikan pari yang saya siang tadi pon belum dimasak lagi..
tak buat kptsan lagi nak masak ape esok..
nanti saya cerita bab masakan n samada ada bab bau tu atau tak ye..


*sepanjang menyiapkan entry ni,tiap kali nak taip ikan pari mesti saya tersalah taip,-ikan keli-..tiap kali tu la kena delete n retype..
mgkin sebab pengalaman ngeri kali pertama saya siang ikan keli masih bermain di fikiran walaupun da dekat setahun hal tu berlalu..
nnti kalu ada masa, saya akan kongsi pengalaman tu dgn kalian k..


mm..ok la.. 
selamat menyiang ikan semua..

No comments:

Post a Comment